Pages

söndag 30 december 2012

Så var mitt 2012

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut? Ja, jag översatte min första bok, från engelska till svenska, på uppdrag av ett amerikanskt förlag. Nu påbörjar jag snart min andra boköversättning och därefter kan jag gå med i Författarförbundet. I och med det kan jag ta bättre betalt, få fler och bättre uppdrag och nätverka med förlag och författare på ett annat sätt. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? När man är över 40 som jg så börjar vännerna så smått få barnbarn(!). En kompis blir snart farmor och en annan blir mormor. Det största är dock att jag blivit faster igen (för fjärde gången) då en liten fosterson på två år blivit en del av min brors familj. Underbart! Dog någon som stod dig nära? Ja, min underbara hund (nakenhundsmix) Ellie blev akut sjuk och fick somna in på försommaren efter en vecka av undersökningar och behandlingar på sjukhus. Hon blev 5 år och var en omplaceringshund jag haft i bara 8 månader. Världens gladaste, roligaste och härligaste lilla hund och sorgen efter henne har varit enorm, helt ofattbart stor. Gråter fortfarande bara jag tänker på henne. Lika tomt och ledsamt är det att min älskade katt Wilma försvann i mitten av sommaren och aldrig kom hem igen. Oroar mig så för vad som hänt men misstänker starkt att hon inte lever längre. Hemskt att inte veta vart hon tog vägen, vad som hände och om hon tvingats lida. Har varit ett sorgens år och jag hoppas på ett ljusare och gladare år 2013. Vilka länder besökte du? Har inte rest någonstans i år. Som längst har jag varit till Kalmar (10 mil från där jag bor)! Inte mycket att komma med, men jag reste så mycket när jag var yngre att jag inte har den där "resfebern" som många har. Tycker vi borde resa (läs:flyga) mindre för miljöns skull och att vi borde ägna oss mer åt inre resor än yttre. Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013? Ja, massor ;) Lite kärlek och romantik vore ju inte fel. Dessutom vill jag gärna ha förlagskontrakt (är det för mycket begärt?), både på boken jag skriver (som ska bli klar till sommaren) och på min musik, så jag kan förverkliga alla mina drömmar. Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas? Dagen Ellie dog och dagen Wilma försvann, men även dagen då min katt Signe födde fyra underbara små kattungar: Bobo, Bison, Boston och Stella, som alla blivit en permanent del av familjen. De har hjälpt mig genom alla sorger och bedrövelser och får mig att skratta ända från tårna varenda dag! Vad var din största framgång 2012? Yrkesmässigt att jag fyllde min portfolio som översättare med en mängd olika uppdrag, erfarenheter, meriter och kunskaper vilket lägger en bra grund för framtiden. Att jag skrivit en mängd nya låtar som jag verkligen tror på samt, på ett personligt plan, att jag kämpat mig igenom en massa jobbiga situationer och känslor och gått hel ur alltihopa med huvudet högt. Största misstaget? Att jag tvivlat på mig själv för mycket. Nästa år ska jag våga mer. Annars tror jag inte på misstag. Alla val vi gör och allt vi är med om lär oss nya saker om oss själva och vår omvärld. Allt sker av en anledning och det som kan se ut som ett misstag i stunden kan visa sig vara en välsignelse i slutändan. Bästa köpet? Ny utrustning till min lilla inspelningsstudio, i form av en mikrofonförstärkare samt programvaran Pro Tools till mina demoinspelningar. Vad spenderade du mest pengar på? El, värme, vatten och annat som kostar när man har eget hus. Känns som om man står och kastar pengar ner i ett bottenlöst hål ibland. Gjorde någonting dig riktigt glad? Kattungarna. Så gulliga, så keliga och så roliga. Att bli faster igen. Alla nya låtar jag skrivit. Inget slår känslan av att ha skrivit en riktigt bra låt. Bokskrivandet är också en källa till glädje. Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012? De jag skrev själv. "Euphoria" gjorde mig helt hög under Mellon. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare. I synnerhet under sommaren och hösten. Det har varit ett år av eftertanke och känslomässiga utrensningar. Har även haft mycket oro för ekonomin under året och det stjäl så mycket energi. All kraft bara läcker ut när man oroar sig. Så meningslöst. Nästa år ska jag oroa mig mindre och se till att öka mina inkomster. Har samlat på mig erfarenheter som översättare och inte kunnat ta så bra betalt som jag kommer kunna göra nu när jag har en massa nya meriter. Vad önskar du att du gjort mer? Kunde gott ha varit lite snällare mot mig själv. Har en tendens att tycka att jag alltid gör för lite, men när jag sen tittar i backspegeln ser jag att jag i själva verket gjort massor, kanske snarare för mycket i vissa fall. Ska njuta mer 2013. Vad önskar du att du gjort mindre? Ätit socker och mjöl. Man mår verkligen mycket bättre i både kropp och själ om man drar ner på kolhydraterna. Blev du kär i år? Nej. Är så länge sen jag var kär att jag inte kommer ihåg hur det känns. Usch, vad deppigt. Dags att bli kär igen. Att våga öppna för möjligheten i alla fall. Favoritprogram på TV? Downton Abbey, QI (brittiska originalet), Breaking Bad (online), Girls (online) och Game Of Thrones. Bästa boken du läste i år? Jane Eyre (otroligt bra, varför väntade jag så länge med att läsa den?), Jag Minns Att Jag Sprang av Ron McLarty (fantastisk bok!) och en mängd underbara barn- och ungdomsböcker, såsom Miss Peregrines Hem För Besynnerliga Barn, Libba Brays trilogi om Gemma Doyle, alla böcker av Shaun Tan (magiska!) m.m. m.m. Största musikaliska upptäckten? Att jag inte mår bra om jag inte skapar musik regelbundet. Det är grunden till allt annat skapande i mitt liv. När jag kommer för långt ifrån musiken tappar jag kontakten med min själ. Något du önskade dig och fick? Ett tillskott i kassan när nöden var som störst och jag behövde det som mest. Något du önskade dig och inte fick? Att Ellie skulle bli frisk, att Wilma skulle komma hem. Att tvättmaskinen skulle gå att laga med hjälp av en ny drivrem. Så blev det inte. Har tvättat för hand i flera månader nu. Så jobbigt! Vad gjorde du på din födelsedag 2012? Gullade med kattungarna som bara var ett par veckor då. Hade lite folk på fika. Tog det lugnt i övrigt. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Förutom att jag velat slippa allt elände kring Ellie och Wilma, så skulle jag gärna haft det bättre ekonomiskt och varit lite piggare. Vad fick dig att må bra? Mina katter och min andra hund, Maggie. Familj och vänner och alla bra böcker jag läst. Vilken kändis var du mest sugen på? Alan Davies (brittisk skådis och komiker) i QI är otroligt rolig och charmig och dessutom snygg och smart. Vem saknade du? Ellie, Wilma och mina morföräldrar, som jag saknat sen de dog för nästan 30 år sedan. De bästa nya människorna du träffade? Bor i en by med 500 invånare så man träffar inte så många nya människor på ett år ;) Däremot har jag fördjupat relationer med folk jag känner och fått ett antal nya vänner online. Mest stolt över? Att jag är en sån kämpe och att jag alltid reser mig hur jobbigt det än är. Att jag aldrig slutar utvecklas och att jag vågar ta tag i det som är svårt. Högsta önskan just nu? Att jag och alla jag älskar ska få vara friska och må bra ändain i själen. Att 2013 ska bli ett glädjens år med mycket kreativitet, musik, bokidéer och kärlek. (Frågorna lånade jag hos Underbara Clara) Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar