Pages

tisdag 4 december 2012

Romance och lite annat!

Nu är det dags igen! Har haft en ganska lång paus från bloggandet. Tusen saker har upptagit min hjärna och jag kände det som att orden tog slut ett tag. Jobbar mer eller mindre heltid som översättare numera och har därmed fokuserat på andras texter snarare än min egna, men nu kan jag inte hålla emot längre. Nu skriver jag igen, dels på den ungdomsbok jag började på förra året, men även på en annan bokidé som nog kan sägas ligga inom Romance-facket. Jag som aldrig läst traditionell romance (typ Harlequin) utan snarast rynkat på näsan åt hela genren, har plötsligt insett att det är en så mycket större och bredare genre än jag trodde och att många författare som jag gillat länge, såsom Maeve Binchy, Kristin Hannah, Lisa Jewell, Anita Shreve och Sarah Waters också räknas som romance. De skriver en sorts böcker som jag tycker saknas i Sverige, mustiga berättelser med flera lager om riktiga människor med riktiga känslor. Denna genre är mer eller mindre dominerande i länder som England och USA och min upplevelse är att man där inte heller gör den uppdelning mellan "fin" och "ful" litteratur som vi tenderar att göra i Sverige. Kanske är Nobelpriset i litteratur en av bovarna bakom denna snobbism? Det finns säkert fler orsaker, men det är trist och rätt tröttsamt tycker jag, att det ofta skapas sådana motpoler inom kulturvärlden, både vad gäller musik, teater och litteratur. Har nyligen haft en av mitt livs största läsupplevelser, då jag äntligen kom mig för att låna och läsa Emily Brontés "Jane Eyre". Vilken bok! Helt fantastisk. Glömde nästan bort att den skrevs redan på 1840-talet. Så välskriven, tankeväckande och känslomässigt berörande. Både grät och skrattade under läsningen och ville inte att boken någonsin skulle ta slut. Har ni inte läst den så gör det! Blev så inspirerad. En av föregångarna inom romance-genren, vid sidan av Jane Austen och andra. Bara en sån sak! Nu är det mitt i natten och dags att krypa i säng. Har fler starka läsupplevelser att dela med mig av så återkommer med fler boktips framöver. Imorgon ska jag till biblioteket och låna lite ny läsning. Finns inget jag älskar mer än att krypa upp i min läsfåtölj eller krypa ner i sängen med en härlig bok den här årstiden! Kram, Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar