Pages

tisdag 3 februari 2009

En bok knackar på

Något märkligt har hänt. En ny bok har kommit och knackat på. En ungdomsbok. Hade fullt upp med den bok jag redan skriver, men så kom den här och bara trängde sig in. Jag har jobbat hårt på att hitta fokus och verkligen gå in i det projekt jag höll på med, men den här nya historien satte liksom foten i dörren och krävde att få bli insläppt. Nu har den tagit över. Den pratar med mig hela tiden. Om jag för ett ögonblick ger mig i kast med den "gamla" boken (som så sent som i går fortfarande var den "nya" boken...hm.) så avbryter den och ställer sig i vägen. Den pratar med mig i TV-soffan, vid middagsbordet och när jag ska sova. Gav efter och sa att: "Ok, jag ska lyssna. Berätta nu så skriver jag"... och ut kom flera sidor. Alla huvudkaraktärer är klara med namn och allt. Grundhandlingen är redan klar i stora drag. Det bara flöt på och det ena gav det andra. Det var nästan som att ta diktamen. Det stora jobbet med att faktiskt skriva själva boken är ju kvar förstås ;-). Men det var som att själva idén bara lade sig på plats och allt stämmer på något vis. Nu har jag dåligt samvete för karaktärerna i den andra boken som sitter där och säkert känner sig lite övergivna. Deras romanliv skulle ju just till att börja och nu sitter de i väntrummet och undrar vad som hände. Kan man skriva två böcker parallellt? De är väldigt olika så det skulle inte kännas så svårt att hålla isär dem, men sen är det ju det här med fokus. Kanske kan jag skriva de första utkasten parallellt och sen jobba på en bok i taget efter det? Jag kan helt enkelt inte låta bli den här nya historien. Den är både spännande och läskig och romantisk. Starka övernaturliga inslag. Tycker sånt är väldigt intressant och har haft tankar på att skriva om det någon gång. Inte trodde jag att det skulle bli nu. Men det går ju inte att stoppa sin kreativitet och lust. Man måste ju omfamna den och passa på när man har "flow". Det känns som att den nya boken skulle kunna bli den första i en serie till och med. Vad annat kan jag göra än hänga på och se vart det bär? Fortsättning följer.....

5 kommentarer:

  1. Å vad häftigt med den känslan! Mitt råd är att du skriver på den nya boken, den du känner mest för. Då brukar det bli bäst!

    /Karina

    SvaraRadera
  2. Ja, jag känner så också. Det får bli så helt enkelt. Att inte följa den känslan vore att sätta krokben för mig själv. I värsta fall kanske jag får skrivkramp om jag försöker gå emot vad maggropen säger. Snacka om lyxproblem man har ....*skratt*. Tack för din input. Vad skönt det är att vi kan stötta varandra. Kram, Lina

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, skriv det som känns mest rätt. Och jag tror absolut att man kan skriva på flera böcker samtidigt, speciellt om de är mycket olika varandra. Det kanske till och med är bra, när du kör fast på den ena, så kan du skriva på den andra :)

    /Victoria

    SvaraRadera
  4. Hej Lina!

    Tack för dina kloka ord, de värmde verkligen! Skönt att jag inte är ensam om att inte vara överens med siffran! Precis som du skrev har jag också käntatt jag bör fixa fest och allt sånt. Men jag har varken råd eller lust just nu. Och som du skriver ska man ju göra som man själv vill, inget annat! Mina goa kompisar förstår, och det känns så skönt. Det verkar som att de har fixat en fest för mig om ett par veckor och den ser däremot fram emot jättemycket.

    kram Karina

    ps. bor du i huset på bilden??? Häftigt!!

    SvaraRadera
  5. Hej Karina! ja, jag bor i huset på bilden. Det är ett hus från 1914 som varit både lanthandel och, framförallt, ett litet järnvägshotell. Jag följer traditionen genom att hyra ut rummen på övervåningen under sommarsäsongen. Använder mest nedervåningen själv. Perfekt med fest som kompisarna fixat. Det blir säkert hur skoj som helst! Kram, Lina

    SvaraRadera