Pages

fredag 25 september 2009

Bokmässa-blues

Ååååh, idag är jag allt lite avundsjuk på alla lyckliga som är i Göteborg på Bokmässan! Skulle så gärna velat åka dit i år, men det gick bara inte, vare sig ekonomiskt (är ju fattig student igen!) eller tidsmässigt. Vi har ju Skördefest denna helg här på Öland, med Konstrundor och allehanda aktiviteter. Själv står jag på en av gårdarna i byn och säljer gamla grejer (mamma är f.d. antikhandlare och jag hjälper henne att sälja en del av det hon har i gömmorna) samt allehanda pysselmaterial som jag har plockat ihop i min ateljé och som jag inser att jag inte hinner eller kommer att använda inom överskådlig framtid.
Var också iväg på min favoritaktivitet såhär under Skördefesten, nämligen en liten marknad/loppis som hålls i en gammal skola i Sjöstorp norr om Böda. Det är ett härligt gäng tanter och farbröder som år efter år ordnar detta i världens sötaste lilla f.d. skola (ett klassrum). De dukar upp ett digert bord med minst 7 sorters hembakta kakor, bullar, smörgåsar, morotskaka, saft och kaffe. man får äta hur mycket man vill för 30 kr! Helt otroligt och godare än något "köpebröd". Sen fyndar man på loppisen som alltid har en hel del fint och dessutom jättebilligt. Köpte jättefina kaffekoppar med fat. Vita med rosa blommor och gröna blad. Jättesöta!
25 kr för ett halvt dussin! Två brödkorgar, två små lampskärmar, ett graderat adventsljus och två små kopparformar. EN krona per grej!!!!!! En burk nykokt lingonsylt, 25 kr och sen det bästa av allt, 13(!) böcker för 5 kr styck. Sååå, även om jag längtar till Bokmässan så fick jag i alla fall med mig en kasse böcker hem. Många deckare, bland annat Mari Ljungstedt, Karin Alvtegen, Leif GW Persson och Åsa Larsson (min favorit!). En "poor man´s" bokmässa kan man kanske säga?
Hoppas att alla ni som är på den RIKTIGA mässan har jättekul, köper mycket böcker, lyssnar på spännande föredrag och samtal samt tar mycket bilder för oss andra att sukta till. Kram Lina

3 kommentarer:

  1. Hej Lina!

    Jag tänker spara och förbereda mig inför nästa år i stället. Då ska jag på bokmässan!


    Kram Frida

    SvaraRadera
  2. Precis så har jag också bestämt! Skriva, skriva , skriva och spara, spara, spara! Skönt att höra att inte ALLA utom jag är där i år! Det kändes så ett tag. Nu känns det bättre ;)
    Kram Lina

    SvaraRadera
  3. ja, åk på bokmässan nästa år. Det var verkligen en upplevelse.

    kram
    Karina

    SvaraRadera